Premiärtur

april 18, 2017 Av av Sofie & Jonas

2017

Första turen med båt 2017, äntligen! Efter vi vinkat av släktingar som varit på besök över påskhelgen började vi förbereda båt och prylar för att ta oss ut första gången, lite spridda förväntningar då ingen av oss egentligen haft något bra vårfiske än, men efter en vinter med youtube och fisketidningar kände man sig endå lite mer redo än tidigare vårar.

Bra start på året

Vi kom ut på sjön efter lunch och tog oss till en lång vasskant vi kollat ut innan, första 10 minutrarna står vi alla tre superfokuserade och hoppas på hugg, sen börjar man slappna av lite mer och efter en timma utan en enda kontakt bestämde vi oss för att flytta oss, inte så långt då det var ruskigt kallt när solen försvann bland molnen och snöoväder inte var långt borta. Vi hade bestämt oss innan för att köra vasskanter hela dagen så vi hittade en ny snabbt och fortsatte kasta med gummibeten som vi kört med hittills. Efter ett tag skriker Jonas till att han har hugg, men lika snabbt släpper det, fan! Vi ser då en skugga, och sen blänker det till när gäddan vänder, den såg ganska stor ut, eller? Vi börjar kasta alla tre för att förhoppningsvis få den att hugga igen. Efter ett tag provar Jonas att byta ut sin pigshad mot en stor spinnare, och efter tre kasst är den fast! Vi blir alla väldigt glada och ännu gladare när vi får se den. Att första gäddan i år skulle väga över 5 kg var verkligen inget vi hade räknat med, 5,23 kg fördelat på 97 cm =) Grattis Jonas!

Lyckan fortsätter

Vi fick inga fler kontakter efter denna, men det kändes endå som att vi var på rätt ställe, så vi åkte runt vassen och testade på andra sidan där det var mer vind och lite djupare. Vi fortsatte med gummibeten ett tag och på denna sidan var det mer aktivitet, två följare, två hugg och en tappad på väldigt kort tid. Jag hade envist kört med mina favoritjiggar hela dagen utan fisk så bestämde mig för att byta till ett drag jag aldrig fått något på. Bara något kast efter bytet så hade jag första gäddan på kroken, och den hade inhalerat hela draget! 4,16 kg 84 cm blev min första fångst 2017!

Vi drog upp en 70cm+ och 80 cm+ kort därefter men frusna och snöstorm i sikte bestämde vi oss för att vi var nöjda och begav oss hemåt. Det enda man kände när man var påväg hem var att man vill vända och åka ut igen, så roligt detta är alltså! I helgen bär det av till dalarna och vi hoppas att det kommer ge minst lika fina gäddor som den lilla turen igår gjorde =)  Skitfiske //Sofie